OPP’s: Het zijn óf papieren tijger of een prachtige plannen die echt werken.
Een middenweg is er bijna niet. En of je nou een draak van een document hebt of juist dat heerlijke praktische plan, er zit bij beiden veel tijd, aandacht en energie in.
Dan is het dus zonde als het OPP daarna verdwijnt op de spreekwoordelijke plank. Met deze 5 tips zorgt alle energie die je in het schrijven stopt, voor een ijzersterk OPP.
Gebruik het wiel dat er al is
Het is zonde als je voor elk OPP het wiel probeert uit te vinden. Dat kost namelijk ontzettend veel tijd, maar maakt het ook nog eens een stuk lastiger om het OPP uit te voeren.
Gebruik daarom eerst wat er al is en onderzoek of je daar een kleine aanpassing op kan doen. Materiaal dat jullie al kennen, waar je keuzes uit maakt. Een klein stapje extra voor de leerkracht tijdens een hulpronde die toch al gedaan werd.
Pas als je dit hebt ingezet, kijk je naar wat er nog meer nodig is.
Tot hoever moet je? Tot hoever ga je?
Een veelgemaakte vergissing is veel te lang doormodderen. Wie doe je daar eigenlijk een plezier mee? De leerkracht zeker niet, want al die specifieke onderwijsbehoeften komen bovenop toch al een drukke taak. De leerling in de meeste gevallen ook niet.
Het is daarom goed om met je team vast te stellen tot waar jullie extra ondersteuning kunnen en willen bieden. Tot waar is het haalbaar?
Daarmee stel je duidelijke grenzen aan jullie mogelijkheden. Jullie maken heel duidelijk wanneer jullie geen passende onderwijsplek meer zijn.
Daaraan gekoppeld: zorg dat je ook goed op de hoogte bent wat jullie verplichtingen zijn rondom het OPP. Staan alle wettelijk verplichte onderdelen in het document? Hebben jullie echt goed onderzocht wat de onderwijsbehoeften van deze leerling zijn? Klopt het traject naar een OPP toe?
Ga voor maatwerk
Hulpmiddelen genoeg. Je leerlingadministratie-systeem geeft misschien wel een uitdraai met uitstroombestemming. Je kan een OPPtrap maken en daarin snel aflezen wat de uitstroom is. Op internet gaan tabellen rond waarin IQ gekoppeld wordt aan uitstroom.
Handig! Even invoeren, printen of aflezen en je bent klaar.
Ho, stop! Jazeker al die hulpmiddelen zijn er. En ongetwijfeld zal er in al die hulpmiddelen een kern van waarheid zitten, een gemiddelde.
Ik gebruik ze zelden tot nooit, maar maak voor elke leerling waar ik een OPP voor maak een eigen berekening en afweging. Ik (en jij ook) kan namelijk iets wat een hulpmiddel niet kan. Een voorspelling op basis van behaalde resultaten neemt namelijk alleen het verleden mee, toen de aanpak niet aansloot bij de leerling. Het systeem kijkt niet naar de mogelijkheden die een passende aanpak met zich meebrengen. Laat staan dat het systeem inspeelt op de sterke kanten van een leerling. Hetzelfde geldt voor een OPP trap. Een tabel met de koppeling tussen mogelijkheden voor uitstroom en een IQ, brengt de leerling terug tot alleen het cijfertje.
Zo doe je een leerling, en jezelf tekort. Gebruik daarom liever een eigen berekening. Alleen op die manier maak je gebruik van de unieke combinatie van talenten en uitdagingen van de leerling en alle mogelijkheden en expertise van jullie school. Perfect maatwerk en dat verdient de leerling én jullie team.
De kracht van samen
Een OPP opstellen kan je prima in je eentje. Een goed OPP opstellen is teamwerk. Een team bestaande uit leerkracht, IB, ouders, leerling en eventuele externen.
Samen heb je alle informatie bij elkaar, alle kennis. Samen maak je keuzes. Bijkomend voordeel: je verdeelt de werklast én iedereen voelt zich veel meer betrokken bij het OPP. Dus op het moment dat het tijd is voor de evaluatie, weet iedereen waaraan gewerkt is. Je hoort nooit meer: “oh, dat heb ik helemaal niet gedaan”
Door samen met de leerkracht te werken, maar je het plan haalbaar. Je beslist samen wat er extra kan gebeuren in de klas
Door samen te werken met ouders, zijn zij ook op de hoogte van alle extra’s die hun kind aangeboden worden. Je kan ze op tijd op de hoogte brengen van vorderingen, maar ook wanneer de grenzen van de school in beeld komen.
Door samen te werken met de leerling, voelt deze zich meer eigenaar over het eigen leren. Wat meestal zorgt voor een veel gemotiveerder kind dat met meer zelfvertrouwen aan het werk gaat.
Begin bij de basis
Een OPP hoort bij de extra ondersteuning. Maar als je die echt goed wil inzetten, is het noodzakelijk dat je een paar zaken goed op orde hebt.
Allereerst heb je als school zelf duidelijk waar de basisondersteuning stopt en waar de extra ondersteuning begint.
Maar je weet ook zeker dat jullie basisaanpak past bij het overgrote deel van jullie leerlingen. Merk je dat de leerkrachten in de klas bezig zijn met een heleboel extra (individuele) begeleidingsmomenten of dat het aantal leerlingen die meer nodig heeft alleen maar groeit, dan is dat vaak een teken dat die basis niet meer goed past.