OPP in de praktijk

Worstel jij met het opstellen van een OPP?
Twijfel je voor welke leerlingen je een OPP moet schrijven?
Ben je altijd lang bezig met het maken van een OPP?
En heb je na al dat werk dan nog steeds alleen maar een document waar je in de dagelijkse praktijk weinig mee kan?

Dat kan anders!
Een ontwikkelingsperspectief (OPP) kan een handig hulpmiddel zijn om het onderwijs aan individuele kinderen te plannen. In sommige gevallen is het verplicht een OPP te schrijven.

Een goed opgesteld OPP helpt scholen het onderwijs aan die leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben echt goed te plannen. Daarnaast helpt het leerlingen inzicht te krijgen in de doelen waar zij op dat moment aan werken. En het geeft ouders, leerling en school zicht op wat er wel mogelijk is.

Weg met de papieren tijgers, het wordt tijd voor een bruikbaar document.

Wat leer je?
In deze online training leer ik je hoe je van jouw OPP’s krachtige en bruikbare documenten maakt. Documenten die passen bij jullie werkwijze en onderdeel zijn van jullie zorgstructuur.  Ik leer je ook hoe je een OPP schrijft in korte tijd.

In 6 modules combineren we theorie met jouw praktijk, waardoor je het geleerde toepast op de situatie op jouw school.
Door deze unieke opbouw, maak je tijdens het volgen van de training de vertaalslag direct. Je leert stapsgewijs een OPP schrijven en bewuste afwegingen te maken.

Het programma:

Van cijfers naar maatwerk
We beginnen bij de cijfers. In deze module leer je hoe je van die harde data toch een plan op maat kan maken. In een paar snelle stappen naar een simpele, maar weloverwogen afweging.

Doelen die passen
De tweede module gaat over het vertalen van die cijfers naar de praktijk. Welke doelen stel je voor die ene leerling. Hoe maak je gebruik van talenten en uitdagingen van de leerling en de school?

Wat vragen ze eigenlijk?
Hoe zorg je er nou voor dat het OPP echt een onderdeel wordt van de werkwijze bij jou op school? In deze module zorgen we er ook voor dat jullie OPP voldoet aan alle wettelijke eisen: zitten alle verplichte onderdelen er in?

We zullen doorgaan! Of toch niet?
Bij elk OPP zul je op een punt komen dat je moet evalueren. Welke afwegingen maak je?
Hoe bepaal je het vervolg? En welke toets kies je?
Jij draait je hand er niet meer voor om na module 4.

Van losse flodders naar een routekaart
Het OPP is echt een onderdeel van het hele systeem. Maar hoe richt je dat nou het beste in? Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat zijn aandeel is binnen deze werkwijze?
Je ontwerpt een eigen routekaart die perfect aansluit bij jouw school.

Ja maar…(wat te doen bij bijzondere gevallen)
Wie in het onderwijs werkt weet dat het in de praktijk nooit zo gaat, zoals je van te voren bedenkt, En al helemaal niet zoals het in het boekje staat.
In module 6 bekijken we daarom een aantal veelvoorkomende, maar bijzondere gevallen: jonge leerlingen, leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en onvolledige of hele grillige data. Ook kijken we naar het stellen van doelen die wat minder goed te meten zijn, maar wel essentieel voor je OPP.

Bonuswebinar: Een OPP in 1-2-3
Het opstellen van OPPs voor jonge leerlingen blijft een uitdaging. Wat zet je er in en hoe zorg je ervoor dat je ook hier een praktisch en passend plan schrijft. Het laatste wat je wil is keuzes maken waar de leerling de rest van zijn schoolloopbaan last van heeft.
In de laatste module gaat het al kort over OPPs bij jonge leerlingen. Om je nog verder te helpen met het schrijven van een OPP, is er ook een aparte webinar.
Lukt het je niet om aan te sluiten, dan kan je replay terugkijken.

Voor wie?

Deze module is geschikt voor intern begeleiders en leerkrachten die vlot een praktisch bruikbaar OPP willen leren opstellen

Kies zelf hoe je de training volgt:

  • Doe het zelf-route:  je krijgt toegang tot de training en maakt deze in je eigen tijd, Korte vragen kun je stellen via de chat in de leeromgeving.
  • Samen staan we sterker-route: je krijgt toegang tot de training en maakt deze in eigen tijd. Korte vragen stel je in de chat. Tijdens het volgen van de training heb je 1 individueel Denk-Mee-moment van 30 minuten (t.w.v. 60,00) om jouw vragen te kunnen stellen. Tijdens die sessie denk ik uiteraard met je mee over de beste invulling. Voor de puntjes op de i.

Heb je nog een vraag? Dikke kans dat je het antwoord vindt in de FAQ.

Aanmelden kan door een kaartje in de webshop te kopen.

Praktische informatie

    • Tijdsinvestering ca 6 uur
    • 2 maanden onbeperkt toegang
    • Vragen via de chat
    • Eigen digitale leeromgeving
    • Handige stappenplannen
    • Webinar: OPP in 1-2-3
    • Video’s met uitleg
    • Vanuit jouw praktijk
    • Keuze uit 2 routes
Doe het zelf €109,-
incl. BTW
Samen staan we sterker €147,-
incl. BTW

 Reacties van deelnemers:

Ik voel me nu sterk op een OPP te schrijven en doe dit nu ook gefundeerd- Monique
*

Ons OPP staat als een huis. Ons samenwerkingsverband gaat het zelfs als voorbeeld voor de andere scholen gebruiken – Renate
*

Erg overzichtelijk en duidelijk uitgelegd. Ook die extra ondersteuning maakt dat dat je erg betrokken raakt bij het onderwerp. De afwisseling in de cursus vond ik erg prettig- Jacqueline
*

Door de cursus kan ik de informatie ook echt toepassen – Marije
*
Ik kan nu meer/beter de koppeling met de dagelijkse uitvoerende praktijk zien te bewerkstelligen, waardoor het een meer uitvoerbaar plan wordt voor de leerkracht – Marjan
*
Informatie met inhoud waarmee ik verder kan op school, ik wil graag met het geleerde aan de slag- Laura
*
Ik ga nu stap voor stap te werk en heb duidelijke afspraken kunnen maken over wie wat doet-Manuelle
*
De begeleidende filmpjes zijn zo fijn. De oefencasussen en alle documenten die je kan downloaden zijn handig en bruikbaar- Anneke
*
Fijne afwisseling tussen duidelijke filmpjes, opdrachten en vragen- Annemieke

 

Wil je het ingevulde format van de jaarplanning voor schooljaar 2024-2025 ontvangen? Laat je gegevens achter.

Ik houd zelf ook niet van spam.

Scroll naar boven