Zo analyseer je de schoolresultaten

Op elke school houdt eens in de zoveel tijd een overleg over de resultaten. Maar wat houdt zo’n vergadering eigenlijk in? Wat zijn de verplichtingen waar je als school aan moet voldoen?
Maar vooral hoe zorg je voor een nuttig en effectief overleg over de resultaten waar je hele team actief aan mee doet?
In deze blog alles over de datavergadering.

Wat is een datavergadering precies?

Een datavergadering is een vergadering waarbij je de resultaten van jullie onderwijs bekijkt en analyseert. Tijdens de vergadering ga je op zoek naar bewijs dat ingezette interventies effect hebben. Tegelijkertijd wil je weten welke aandachtspunten er nog zijn. Om dit te kunnen doen maak je gebruik van data. Vaak worden toetsgegevens van niet-methodegebonden toetsen (zoals CITO, IEP of DIA) gebruikt. Maar je kan ook andere gegevens gebruiken, zoals eigen turflijstjes, observaties of andere observatiegegevens. Het overkoepelende doel van een vergadering is het onderwijs in de basis steeds blijven afstemmen op jullie leerlingen.
De meest effectieve opbrengstvergaderingen doe je samen met je team.

Wat is het verschil tussen een datavergadering en opbrengstvergadering?

Behalve de naam, helemaal niks. Op scholen worden voor de vergadering waar jullie de resltaten analyseren, verschillende namen gebruikt.
In de praktijk hebben al deze vergaderingen hetzelfde doel: het onderwijs te verbeteren. Dus of jullie het nu een datavergadering, analysevergadering, trendanalyse, datamuurvergadering op grote schoolbespreking noemen, maakt niet uit. In deze blog maak ik gebruik van de term ‘datavergadering’

Hoe vaak is een datavergadering verplicht?

Als je naar de letterlijke tekst in het toezichtskader of de wet primair  onderwijs kijkt, zul je zien dat daar niks te vinden is over het houden van een datavergadering. Een dergelijke vergadering is niet verplicht.
Wat je wel kunt lezen, is dat je als school verplicht bent om de ontwikkeling van leerlingen te volgen en het onderwijs aantoonbaar afstemt op de leerlingpopulatie, groepen of individuele leerlingen.
Dat kan uiteraard zonder datavergadering ook, maar het wordt een stuk lastiger om dan een sterk en weloverwogen aanbod neer te zetten binnen de school. Kortom: bij de letter van de wet niet verplicht, maar zeer raadzaam om regelmatig een datavergadering te houden.
Wat is dan regelmatig? Een datavergadering is handig en zinvol om te houden, zodra je nieuwe resultaten hebt. Dat zou in de praktijk kunnen betekenen dat je meerdere malen per jaar een datavergadering houdt. Om het qua tijd haallbaar te houden, kiezen de meeste scholen voor 2 grote vergadering op schoolniveau. Meestal na de toetsperiode, waarin (bijna) alle leerlingen getoetst zijn met niet-methodegebonden toetsen.
Je kan er uiteraard ook voor kiezen om vaker een kleine vergadering te organiseren, waarbij je focust op een ontwikkelgebied.

Welke werkvormen bij datavergadering?

Werkvormen inzetten tijdens een datavergadering zorgt voor inhoudelijk sterkere gesprekken. De juiste werkvormen zorgen er daarnaast ook voor dat je team betrokken blijft (en bijkomend voordeel, door de afwisseling blijft het ook voor jou leuk).
Veel teams zijn geneigd om snel in de actiestand te schieten. Ze zien een mogelijk probleem en hebben de eerste acties direct al bedacht. Superfijn, en door. Maar ho, daarmee kan het zomaar zijn dat er geen sterke analyse plaatsvindt. Je team stopt met kijken en kritische vragen stellen. Het effect van de bedachte acties blijkt klein en bij een volgende datavergadering is de stemming onder nul. Het heeft toch geen zin om zo’n  vergadering te houden, want de vorige keer leverde het niks op.
De juiste werkvormen helpen je team om tijdens de datavergaderingen de verschillende fases te doorlopen. Ze kijken beter, de vragen zijn kritischer en het gesprek sterker. De acties die dan bedacht worden hebben meer effect.
Des te meer reden om bewuste keuzes te maken welke werkvormen je inzet.
Een paar tips die je daarbij helpen:

  • Kies werkvormen die ook bij jou passen. Jij moet ze begeleiden, dan is het ook prettig als je zelf goed uit de voeten kan met de werkvorm én je er prettig bij voelt.
  • Een goede startwerkvorm helpt je team omschakelen richting vergadering. Houd deze kort en actief.
  • Kies één werkvorm per fase van de vergadering. Wissel de werkvormen per fase af, dat houd het gevarieerd en je team meer betrokken.
  • Leg de werkvorm duidelijk uit en benoem ook het doel van deze werkvorm. Wat wil je waar je team over na denkt en wat levert de werkvorm op?
  • Op zoek naar een aantal voorbeelden? Ik deelde mijn favoriete werkvormen voor datavergaderingen al eerder.

Hoe zorg ik dat mijn team actief mee doet?

Een team dat niet betrokken is bij een datavergadering, heeft veelal geen positieve ervaringen met deze manier van analyseren. Dat kan zijn doordat er in het verleden weinig effect gemerkt werd van de bedachte interventies.  In zulke gevallen heb je echt wat te repareren.
Neem de input van je team serieus, maar geef ook informatie over data, analyse en vervolgstappen.
Zorg dat de gekozen werkvormen aansluiten bij je team. Wees je bewust hoe jouw team denkt over analyseren van resultaten of het toetsen van leerlingen. Dit heeft invloed op hoe zij aan een analysemoment starten.
Heb je te maken met heel veel weerstand dan is het goed om deze weerstand te onderzoeken. Hoe je omgaat met weerstand, lees je hier.

In de voorbereiding houd je rekening met al deze informatie. Dit beïnvloedt de keuzes die je maakt.

Hoe bereid je een datavergadering voor?

Uiteraard begin je op tijd met het voorbereiden van je datavergadering. Dat gaat verder dan alleen een selectie van werkvormen.
Start met het verzamelen van alle data; zorg dat collega’s toetsgegevens ingevoerd hebben, vraag ze om observatiesystemen bij te werken.
Vervolgens bepaal je op basis van je jaarplan en de vorige actiepunten de focus van de eerstvolgende vergadering.
Verzamel de benodigdheden voor werkvormen en print eventueel (toets)overzichten uit.
Vergeet aan het einde van de vergadering de uitwerkingen van de werkvormen niet te verzamelen. Deze gebruik je voor de schriftelijke resultatenanalyse. Voor het schrijven ervan heb je bij je voorbereiding ook al direct een moment in je agenda gepland, toch?

Meer hulp bij de voorbereiding van je datavergadering?

Kijk jij met klotsende oksels naar het eerstvolgende analysemoment?
Merk je dat je team achteroverleunt zodra het over resultaten gaat?
Komt er van de afgesproken interventies steeds niks terecht?

Dikke kans dat jij nu niet de juiste keuzes maakt als het gaat om jullie datavergadering.
Lastig, als je niet weet waar je op moet letten.

Ik leer je in 2 uur alles wat jij moet weten om een sterke, efficiënte datavergadering te organiseren, waarbij je hele team actief deelneemt.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar boven