Worstel jij met het opstellen van een OPP?
Twijfel je voor welke leerlingen je een OPP moet schrijven?
Ben je altijd lang bezig met het maken van een OPP?
En heb je na al dat werk dan nog steeds alleen maar een document waar je in de dagelijkse praktijk weinig mee kan?
Dat kan anders!
Een ontwikkelingsperspectief (OPP) kan een handig hulpmiddel zijn om het onderwijs aan individuele kinderen te plannen. In sommige gevallen is het verplicht een OPP te schrijven.
Een goed opgesteld OPP helpt scholen het onderwijs aan die leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben echt goed te plannen. Daarnaast helpt het leerlingen inzicht te krijgen in de doelen waar zij op dat moment aan werken. En het geeft ouders, leerling en school zicht op wat er wel mogelijk is.
Weg met de papieren tijgers, het wordt tijd voor een bruikbaar document.
Wat leer je?
In deze online training leer ik je hoe je van jouw OPP’s krachtige en bruikbare documenten maakt. Documenten die passen bij jullie werkwijze en onderdeel zijn van jullie zorgstructuur. Ik leer je ook hoe je een OPP schrijft in korte tijd.
In 6 modules combineren we theorie met jouw praktijk, waardoor je het geleerde toepast op de situatie op jouw school.
Door deze unieke opbouw, maak je tijdens het volgen van de training de vertaalslag direct. Je leert stapsgewijs een OPP schrijven en bewuste afwegingen te maken.
Het programma:
Van cijfers naar maatwerk
We beginnen bij de cijfers. In deze module leer je hoe je van die harde data toch een plan op maat kan maken. In een paar snelle stappen naar een simpele, maar weloverwogen afweging.
Doelen die passen
De tweede module gaat over het vertalen van die cijfers naar de praktijk. Welke doelen stel je voor die ene leerling. Hoe maak je gebruik van talenten en uitdagingen van de leerling en de school?
Wat vragen ze eigenlijk?
Hoe zorg je er nou voor dat het OPP echt een onderdeel wordt van de werkwijze bij jou op school? In deze module zorgen we er ook voor dat jullie OPP voldoet aan alle wettelijke eisen: zitten alle verplichte onderdelen er in?
We zullen doorgaan! Of toch niet?
Bij elk OPP zul je op een punt komen dat je moet evalueren. Welke afwegingen maak je?
Hoe bepaal je het vervolg? En welke toets kies je?
Jij draait je hand er niet meer voor om na module 4.
Van losse flodders naar een routekaart
Het OPP is echt een onderdeel van het hele systeem. Maar hoe richt je dat nou het beste in? Hoe zorg je ervoor dat iedereen weet wat zijn aandeel is binnen deze werkwijze?
Je ontwerpt een eigen routekaart die perfect aansluit bij jouw school.
Ja maar…(wat te doen bij bijzondere gevallen)
Wie in het onderwijs werkt weet dat het in de praktijk nooit zo gaat, zoals je van te voren bedenkt, En al helemaal niet zoals het in het boekje staat.
In module 6 bekijken we daarom een aantal veelvoorkomende, maar bijzondere gevallen: jonge leerlingen, leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong en onvolledige of hele grillige data. Ook kijken we naar het stellen van doelen die wat minder goed te meten zijn, maar wel essentieel voor je OPP.
Maandelijks vragen(v)uurtje
Je kan onbeperkt aansluiten bij het maandelijkse vragenvuurtje. Op dat moment geef ik antwoord op de ingestuurde vragen.
Voor wie?
Deze module is geschikt voor intern begeleiders en leerkrachten die vlot een praktisch bruikbaar OPP willen leren opstellen.
De cursus kent vaste instapmomenten, ongeveer om de 2 maanden.
Vanaf jouw instapmoment heb je een jaar lang toegang tot alle modules. Handig als je nog eens wat terug wilt kijken.
Heb je nog een vraag? Dikke kans dat je het antwoord vindt in de FAQ.
Praktische informatie
-
- Tijdsinvestering ca 6 uur
- 1 jaar onbeperkt toegang
- Vragen via de chat
- Eigen digitale leeromgeving
- Handige stappenplannen
- Maandelijks vragen(v)uurtje
- Video’s met uitleg
- Vanuit jouw praktijk