Worstel jij met het opstellen van een OPP?
Twijfel je voor welke leerlingen je een OPP moet schrijven?
Ben je altijd lang bezig met het maken van een OPP?
En heb je na al dat werk dan nog steeds alleen maar een document waar je in de dagelijkse praktijk weinig mee kan?
Dat kan anders!
Een ontwikkelingsperspectief (OPP) kan een handig hulpmiddel zijn om het onderwijs aan individuele kinderen te plannen. In sommige gevallen is het verplicht een OPP te schrijven.
Een goed opgesteld OPP helpt scholen het onderwijs aan die leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben echt goed te plannen. Daarnaast helpt het leerlingen inzicht te krijgen in de doelen waar zij op dat moment aan werken. En het geeft ouders, leerling en school zicht op wat er wel mogelijk is.
Weg met de papieren tijgers, het wordt tijd voor een bruikbaar document.
Wat leer je?
In deze online training leer ik je hoe je van jouw OPP’s krachtige en bruikbare documenten maakt. Documenten die passen bij jullie werkwijze en onderdeel zijn van jullie zorgstructuur. Ik leer je ook hoe je een OPP schrijft in korte tijd.
In 6 modules combineren we theorie met jouw praktijk, waardoor je het geleerde toepast op de situatie op jouw school.
Door deze unieke opbouw, maak je tijdens het volgen van de training de vertaalslag direct. Je leert stapsgewijs een OPP schrijven en bewuste afwegingen te maken.
Module 1: De praktische kant
Welke stappen zet je om tot een goed, bruikbaar en praktisch OPP te komen? Na deze module draai jij je hand daar niet meer voor om.
Je leert hoe je een passende uitstroombestemming uitrekent. Daardoor is de uitstroombestemming niet alleen maatwerk, maar kan je deze ook goed onderbouwen. Je stelt stimulerende en belemmerende factoren op die een noodzakelijk onderdeel van elk OPP zijn. We sluiten af met het schrijven van een handelingsplan, waarin doelen en aanpak bij dragen aan het bereiken van de uitstroombestemming.
Module 2: Evaluatie
Bij elk OPP komt er een moment waarop je evalueert. Hoe doe je dit op een vlotte, efficiënte manier?
Welke toetsinstrumenten gebruik je het best voor het volgen van de ontwikkeling en wat doe je als een leerling niet toetsbaar is. Je leert hier bewuste keuzes in te maken.
Als kers op de taart kijken we ook naar het evalueren van OPPs op schoolniveau, zodat jullie je zorgstructuur steeds blijven versterken.
Module 3: Zo zit het
Elk OPP moet voldoen aan een aantal wettelijke eisen. In deze module gaan we die voorwaarden één voor één langs.
Omdat een OPP echt een onderdeel van de zorgstructuur hoort te zijn, is er in deze module ook ruim aandacht voor die sterke basis.
Module 4: Gesprekken
Hoe voer je een gesprek over het OPP met ouders, leerling en andere betrokkenen? In module 4 staan de verschillende gesprekken centraal.
Hoe bereid je deze voor? Welke materialen gebruik je? Hoe maak je inzichtelijk hoe de ontwikkeling van de leerling is? Allemaal vragen waar deze module antwoord op gaat geven.
Module 5: Je team meekrijgen
Een OPP wordt al snel een taak van intern begeleider of kwaliteitscoördinator. Daarmee voelt de leerkracht zich minder betrokken bij het OPP. Het gevolg: een uitgebreide taak voor IB/KC én het risico dat een groot deel van het OPP niet uitgevoerd wordt.
In module 5 gaat het daarom helemaal over het opstellen van een duidelijk stappenplan waarbij het schrijven van een OPP een gedeelde taak is én wat jij moet doen om ervoor te zorgen dat je team actief en betrokken meeschrijft aan de OPPs. Lastig? Na module 5 niet meer.
Module 6: Bijzondere gevallen
Hoe ga je om met casussen waarbij je te maken hebt met een van de volgende situaties?
Een jonge leerling
Een leerling met een ontwikkelingsvoorsprong of HB-profiel
Een leerling met gedragsmoeilijkheden
Een leerling waarbij je te weinig (betrouwbare) gegevens hebt
Maandelijks vragen(v)uurtje
Je kan onbeperkt aansluiten bij het maandelijkse vragenvuurtje. Op dat moment geef ik antwoord op de ingestuurde vragen.
Casus en format
Bij de cursus zit een format dat je kan gebruiken. De cursus is echter zo opgesteld dat je ook gebruik kan maken van jullie eigen format of systeem om een OPP te schrijven.
In de ideale situatie heb je een eigen leerling waar je een OPP voor opstelt. Heb je deze niet of wil je eerst oefenen met een voorbeeld? Dat kan, in de cursus vind je informatie over een voorbeeldleerling. Deze kan je gebruiken, als je geen gegevens hebt om een OPP mee te schrijven.
Voor wie?
Deze cursus is geschikt voor intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren en leerkrachten die vlot een praktisch bruikbaar OPP willen leren opstellen.
De cursus kent vaste instapmomenten, ongeveer om de 2 maanden.
Vanaf jouw instapmoment heb je een jaar lang toegang tot alle modules. Handig als je nog eens wat terug wilt kijken.
Heb je nog een vraag? Dikke kans dat je het antwoord vindt in de FAQ.
Om deel te kunnen nemen heb je een laptop of PC met goede internetverbinding nodig.
Praktische informatie
-
- Tijdsinvestering ca 8-12 uur
- 1 jaar onbeperkt toegang
- Eigen digitale leeromgeving
- Handige stappenplannen
- Maandelijks vragen(v)uurtje
- Feedback op jouw OPP
- Video’s met uitleg
- Vanuit jouw praktijk
Startdata:
13 januari 2025
10 maart 2025
5 mei 2025
6 oktober 2025
€ 127
vrijgesteld van BTW