Intern begeleider worden: misschien wilde je het al heel lang, misschien kwam de keuze net pas langs. Hoe dan ook, je gaat er met volle overtuiging aan beginnen. Maar waar start je?
IB-er zijn betekent snel kunnen schakelen tussen de verschillende “petten” die bij het vak horen. Het is een veelzijdige, dynamische baan, waarbij het soms voelt alsof je alleen maar achter de feiten aan loopt.
IB Sterk van Start begint precies daar waar andere opleidingen starten. Je leert precies hoe je je werk zo inricht dat je wél toekomt aan alles op je takenlijst.
Zeker als je net begint als IB-er, komt er veel op je af: Vragen van collega’s, contact met externen, veel regelzaken, maar ook overzicht houden en de lijnen blijven uitzetten. Veel opleidingen vertellen je wel wát je zou kunnen doen, maar geven geen antwoord op hóe je dit kan doen.
Dat betekent dat je zelf nog veel moet uitzoeken, uitpluizen en uitproberen.
Dat vraagt tijd, die je misschien nu voor je gevoel helemaal niet hebt.
Deze cursus begint daarom met het beantwoorden van de hoe-vraag en laat je stap voor stap zien hoe je verschillende veelvoorkomende onderdelen van je IB-werk handig aanpakt.
Een praktische cursus waarbij jij bepaalt hoe je de cursus volgt.
Hoor je jezelf dit vaak zeggen?
- Hoe vind ik tijd om ook de klassen in te gaan?
- Hoort dit eigenlijk wel bij mijn takenpakket?
- Ik wil je best helpen, maar ik heb echt geen tijd
- Verdorie, wéér geen tijd gehad om het samenwerkingsverband te bellen
- Hoe zorg ik ervoor dat mijn collega’s hun verantwoordelijkheid nemen in plaats van alles op mijn bordje leggen?
- Wat is het handigst om als eerste te doen?
- Ik kom tijd tekort om alles goed te kunnen doen
- Oeps, hier had ik al aan moeten beginnen
Maar wil je dit?
- Het gevoel dat je echt het verschil maakt voor je school en je collega’s?
- Rust, ruimte en overzicht in je werk?
- Je werk vanuit vertrouwen doen, omdat je weet hoe je je taken het best aanpakt
Na het volgen van IB Sterk van Start weet jij precies hoe je je werk als IB-er het best inricht, zodat je er kan zijn voor je team én bouwt aan sterk onderwijs voor al jullie leerlingen.
Wat leer je?
Deze cursus begint waar de anderen eindigen en laat je precies zien hoe je bepaalde zaken handig aanpakt.
Zodat je niet meer zelf alles hoeft uit te zoeken, maar direct aan de slag kan.
In 4 modules nemen we de belangrijkste aspecten van het IB-vak door, waarbij de dagelijkse praktijk altijd het uitgangspunt is. Dat betekent dus ook dat ik je precies laat zien hoe je de verschillende onderdelen van jouw werk efficiënt en goed doet.
Je kiest je eigen route door de cursus.
Beginnen bij module 4? Kan prima.
Behoefte aan een verdiepingsopdracht? Bij veel modules vind je extra opdrachten. Jij kiest welke opdrachten jij doet.
Opdracht niet doen? Jouw cursus, jij bepaalt.
Hieronder lees je meer over de modules.
Praktische informatie
-
- Persoonlijke digitale leeromgeving
- Eigen leerroute
- Tijdsinvestering 40-50 uur
- Online inspiratiesessies
- 1 Denk-Mee-Moment (t.w.v. 90,00)
- Vragen via de chat
- Handige stappenplannen
- Video’s, downloads en praktijkopdrachten
- Certificaat van deelname
- 1 jaar toegang
- Sluit aan bij het competentieprofiel KC-er
Startdatum:
3 maart 2025
8 september 2025
€ 547
vrijgesteld van BTW
Dit zeiden IB-ers die de cursus al volgden:
“Bedankt voor al je heerlijke input afgelopen maanden! Hierdoor heb ik een succesvolle studiedag kunnen begeleiden van werkvorm naar ondersteuningsniveaus! Het team werd er ook blij van! En dat alles bij elkaar maakt dat ik jouw training meer dan fijn vind.” – Annelieke
“Zonder IB-opleiding, was deze cursus voldoende om te kunnen beginnen als IB-er” – Marije
“De combi instructie én opdrachten én eigen tijd is echt geweldig.”
“De webinars waren erg fijn . Daar heb ik veel praktische tips uitgehaald, die ik meteen in de praktijk kon toepassen.” -Marja
“De perfecte aanvulling op de andere opleiding die ik volgde”- Saskia
“Hè hè, eindelijk een antwoord op alle vragen die ik tijdens mijn Master ook had. Alleen nu wél met antwoorden in plaats van meer vragen”- Stijn
Het programma:
De cursus is zo opgebouwd dat je in jouw volgorde door de modules kan.
Wel zo prettig, want nu hoef je niet te wachten tot die ene module, terwijl je nu graag een antwoord op je vraag wil.
Module 1: Ik, de IB-er
In deze eerste module kijken we vooral wat het werk van een IB-er precies inhoudt.
Niet alleen wat de wet of het competentieprofiel zegt, maar vooral naar wat dat in de praktijk betekent. Als je al een opleiding tot IB-er gevolgd hebt, zul je wat zaken herkennen.
Mocht je in je in een eerdere opleiding opdrachten uitgewerkt hebben die overeenkomen met de opdrachten in deze module dan wil ik je uitdagen deze uitwerkingen erbij te pakken. Neem ze nog eens goed onder de loep, past alles nog? Misschien zijn er al zaken veranderd of kan je hier en daar nog wat aanscherpen.
In module 1 staan we ook uitgebreid stil hoe je, samen met je team, afstemt wat jouw werk in de school betekent. Wat doe jij, als IB-er. Maar vooral: wat doe je niet. .
Module 2: Over cirkels en lijnen
Afhankelijk hoe jij jouw rol als IB-er gaat invullen, hoort daar een takenpakket bij. Dat zal op elke school iets verschillen, maar op elke school is de intern begeleider de aangewezen persoon om zicht te houden op de doorgaande lijn. Een veelomvattende taak, die op sommige dagen, of zelfs in sommige weken, zo groot lijkt dat je niet meer toekomt aan alles op je takenlijstje.
Het is dus belangrijk dat je een werkwijze ontwikkelt die past bij die piekperiodes en aansluit bij hoe jij graag werkt. In module 2 kijken we daarom ook naar de cyclus in het schooljaar, zodat je een werkritme ontwikkelt dat zorgt voor een doorgaande lijn binnen de school. Maar ook een werkritme dat voorkomt dat je als een kip zonder kop brandjes loopt te blussen.
Module 3: Zet je 3D-bril op
Met welke reden je het onderwijs ook in ging en koos voor het vak als IB-er, je wilt het beste voor je leerlingen. Bij jouw werk als IB-er hoort dan ook zorgen dat het onderwijs steeds blijft aansluiten. Niet alleen bij je leerlingen, maar ook bij je team. Je blijft onderzoeken en bewijs vinden om aan te kunnen tonen dat jullie de juiste afwegingen maken.
In Nederland heb je als school binnen die kaders veel vrijheid. Dat is lekker, maar maakt het ook direct een stuk lastiger omdat je zelf bewuste afwegingen moet maken.
Deze module gaat daarom helemaal over hoe je vanuit het toezichtskader zorgt voor onderwijs dat past, hoe je blijft afstemmen op je leerlingen, hoe je daarbij data gebruikt en dat alles op een manier zonder teveel administratie. 3D staat dan ook voor Data-Duiden-Doen.
Module 4: Petje op…
IB-er zijn betekent dat je takenpakket erg breed is. Naast schakelen van heel klein en praktisch naar een helikopterview, heb je verschillende petten op. In de meeste gevallen zal je makkelijk wisselen, soms vraagt het wat moeite en soms heb je meerdere petten op.
Dat zal op momenten overweldigend aanvoelen, daarom is het goed om je grenzen te bewaken. Want door die verschillende petten wordt er ongemerkt nog al eens iets op jouw bordje gelegd dat er niet bij hoort.
We verkennen de verschillende petten, maar kijken ook naar welke vaardigheden bij elke pet horen.
Natuurlijk zijn er ook nu weer veel praktische tips en met de opdrachten maak je direct een vertaling naar de praktijk.
Inspiratiesessies en Denk-Mee-Moment
Met de inhoud in de modules heb je alles in handen om je werk fantastisch te doen. Je zult merken dat tijdens het volgen van de cursus je steeds makkelijker schakelt en je werk handiger inricht.
Naast de lessen in de leeromgeving kun je daarnaast deelnemen aan verschillende webinars en inspiratiesessies.
Tijdens de webinars en inspiratiesessies licht ik één onderwerp uit de cursus of onderdeel van je werk nog meer uit. Je krijgt nog meer praktische tips en voorbeelden. Omdat het heel fijn is om iemand anders te zien doen, wat jij aan het oefenen bent. Tijdens de webinars kun je vragen stellen. Kun je niet aansluiten dan zijn deze online bijeenkomsten altijd terug te kijken.
Je krijgt bij de cursus één Denk-Mee-Moment (t.w.v. 90,00).
In 45 minuten bespreken we al jouw vragen. Je kan er voor kiezen om een aantal kleinere vragen te stellen of juist voor één grotere vraag gaan. Jij bepaalt het moment van ons 1 op 1 overleg. Zo sluit het altijd aan bij wat jij nodig hebt.
Wist je dat deze cursus betaald kan worden uit jouw persoonlijke nascholingsbudget? Overleg met je directie.
Heb je nog een vraag? Dikke kans dat je het antwoord vindt in de FAQ.
Om deel te kunnen nemen heb je een laptop of PC met goede internetverbinding nodig.
Twijfel je nog?
Ik vroeg aan oud-deelnemers wat ze tegen jou zouden zeggen als je twijfelde of je mee zou doen aan IB Sterk van Start. Dit zijn hun antwoorden:
“Zeker meedoen, het levert zoveel praktische tips op”
“Je kunt alles wat je leert direct in de praktijk gebruiken.”
“Dit is een uitgelezen kans om op een toegankelijke manier binnen korte tijd goed kennis te maken met de taken van de IB-er.”
“Ik weet nu wél precies wat het vak IB-er inhoudt”