Keep reading. It’s one of the most marvelous adventures that anyone can have- Lloyd Alexander
Het mooiste wat je een kind kunt geven, is de liefde voor boeken.
Een kind dat geniet van lezen heeft toegang tot een wereld vol kennis en fantasie.
Bijkomend voordeel: een kind dat van lezen houdt, leert het lezen een stuk makkelijker.
Belangrijk om daar tijd en aandacht aan te schenken, naast de techniek van het lezen.
In deze post vind je een aantal activiteiten die je kunt inzetten om het leesplezier een impuls te geven.
Deze post hoort bij de nieuwsbrief “Ga je mee op leesavontuur”
Mysterieboek
Geef je boekentafel een twist door een aantal boeken in te pakken.
Bruin papier zorgt voor een lekker mysterieuze uitstraling.
Op het papier schrijf je een aantal steekwoorden over het boek.
Kinderen hebben op die manier een blind date met een boek.
Tip: Laat je klas dit doen voor een andere groep.
Escapeboek
Na het lezen van hun boek krijgen kinderen een strookje.
Op dat strookje staat een geheime code: bladzijdenummer, regelnummer, hoeveelste letter in die zin ze nodig hebben. Met hun code zoeken ze in hun boek naar de juiste letter.
Samen met de groep ontcijferen ze de geheime code.
Jij hebt gezorgd voor een code die lang genoeg is, zodat ze allemaal in ieder geval een boek kunnen lezen én voor een passende beloning als ze de code samen gekraakt hebben.
Tip: Met kinderen die niet zo snel lezen spreek je een aangepast aantal bladzijden af voordat zij hun code krijgen.
Sushi
Laat je groep net zoals bij sushi, kleine hapjes proeven van nieuwe boeken.
Zet de timer op 2 minuten en zorg voor ruim voldoende boeken in het midden van je kring.
Laat kinderen op jouw teken een willekeurig boek kiezen. Hierin lezen ze steeds twee minuten.
Daarna leggen ze het weg. Prikkelt het boek dan schrijven ze de titel op.
Herhaal de “boekensushi” 2 minuten 4-5 keer.
Tip: Dit kan ook met jonge kinderen: kies dan voor prentenboeken, begeleid het kiezen van een boek en kies voor 1 minuut per keer.
Beken kleur
Boekentafel op kleur: Je bent vast bekend met een boekentafel.
Vaak pakken we willekeurig wat boeken of kiezen informatieve boeken rondom een thema.
Stel je boekentafel ook eens samen op
-zelfde schrijver
-zelfde soort hoofdpersoon
-gedichten
-in hetzelfde jaar geschreven
-allemaal Gouden Griffels of Penselen
-boeken met dezelfde kleur kaft
Tip: Heb je te weinig ruimte in je klas?
Investeer dan in een displayplank (te koop bij o.a Ikea)
Je kan dan toch een paar boeken uitlichten zonder dat het veel extra ruimte kost.
Klassenreview
Maak kopieën van de kaften van een aantal boeken en hang deze op in je klas.
Zodra een kind een van de boeken gelezen heeft, kan het onder de kaft zijn/haar mening over het boek ophangen.
Dit kun je sturen door een aantal vragen op te hangen of een format te geven dat ze moeten invullen. Je kan het ook vrij laten en de invulling aan de kinderen zelf laten.
Jonge kinderen kun je laten tekenen wat ze ervan vonden of met smileys werken.
Je kan de boeken dan ook in de (kleine) kring voorlezen.
Boekenmuur
Richt een muur in de school in voor foto’s van favoriete boeken.
De leerkrachten geven de aftrap en hangen hun foto op.
Voor elk kind is er een plekje.
En natuurlijk mag de foto op elk willekeurig moment vervangen worden.
Speeddate
Organiseer een speeddate. Deze kondig je ruim van te voren aan, zodat elk kind tijd heeft zijn/haar favoriete boek te vinden. Verzamel de titels en maak een overzicht hiervan voor elk kind in jouw klas.
Zet de tafels in een rij en zorg dat aan elke kant van de tafel een stoel staat.
Kinderen vertellen elkaar in een paar minuten waarom ze hun boek geweldig vinden en waarom de ander dit moet lezen. Elk boek mag.
Na de zoemer noteren kinderen met een cijfer hoe nieuwsgierig ze zijn naar het boek van de ander. Daarna schuiven ze door naar de volgende speeddater.
Schoenen eruit-boeken erin
Laat leerlingen na het lezen van een boek een schoenendoos vullen met plaatjes, tekstfragmenten en andere materialen die horen bij het gelezen boek.
Op de bovenkant van de doos plak je een afbeelding van de kaft van het boek.
De dozen zet je op een centrale plek, zodat deze goed toegankelijk is voor andere leerlingen.
Zij kunnen zich nu laten prikkelen door de inhoud van de doos. Op die manier krijgen ze een inkijkje in het boek en besluiten misschien wel om het boek ook te gaan lezen.
Je kan deze activiteit ook inzetten in plaats van de traditionele boekbespreking.
Heb je weinig ruimte? Kies dan voor papieren tassen die je op een prikbord kan hangen.
Tip: Vul zelf een doos en introduceer een boek, thema of schrijver in je klas.
Je kan de boom in
Print kaartjes met waarop leerlingen hun mening op het gelezen boek noteren.
Deze kaartjes hangen ze in een boom, zodat leerlingen die inspiratie zoeken voor een nieuw boek de reviews kunnen lezen.
Dit kan je per klas doen, maar je kan ook een boom per bouw of zelfs voor de hele school inrichten.
In dat laatste geval is het handig om afspraken te maken over hoe je gaat aangeven voor wie de boeken leuk zijn om te lezen.
Boekenbingo
We kennen inmiddels allemaal de vakantiebingo al, waarbij leerlingen uitgedaagd worden om op verschillende plekken te lezen.
Pak deze bingo eens anders aan en maak een bingokaart met daarop termen die gaan over vorm en inhoud van een tekst of boek.
Bijvoorbeeld:
-met een dier als hoofdpersoon
-in dichtvorm
-van een schrijver die begint met een K
-met een rode kaft
Boekenlegger
Maak boekenleggers met daarop plaatjes of woorden.
Leerlingen leggen deze tijdens het lezen naast het boek en zodra ze een woord in het boek tegenkomen dat op de boekenlegger staat mogen ze deze aanstrepen op de boekenlegger. Maak afspraken over inkleuren, je wil dat leerlingen tijdens het lezen lekker veel kilometers maken en op een ander moment gaan inkleuren. Wees niet te streng en geef leerlingen de mogelijkheid om creatief te denken.
Een ingekleurde boekenlegger verdient een kleine beloning. Dit kan bijvoorbeeld al zijn dat de boekenlegger gelamineerd wordt.