Tijd om de klassen in te gaan

Vaker de klassen in kunnen. Hoe vaak je die wens al uitgesproken hebt.
Je merkt dat je minder vaak in de school te vinden bent, dan je zou willen.
Je wilt wel, maar waar vind je de tijd om vaker groepsbezoeken in te plannen? Jouw takenlijst als intern begeleider of kwaliteitscoördinator streept zich immers niet vanzelf af.
Toch weet jij één ding zeker: je wilt weg uit jouw kantoor, weg achter je laptop en die school in!
Met de tips hieronder lukt het je wel om vaker een klas binnen te stappen.

Tijd maken om de klassen in te gaan

Zeg eens eerlijk, hoe vaak heb jij al gezegd dat je de klassen in gaan echt belangrijk vindt? Dat meen je uiteraard echt. Toch gebeurt het te vaak dat je aan het einde van de dag weer zuchtend toegeeft dat het niet gelukt is om de klas in te gaan. Hoe kan dat toch?
Je werk als intern begeleider of kwaliteitscoördinator is zo breed, waardoor je enorm veel taken op je bordje hebt liggen. Er is eigenlijk altijd wel iets te doen. Een groot deel van dat werk voer je uit op je laptop of in overleg met anderen. Daardoor is er voor je gevoel ook te weinig tijd om de groepen in te gaan. En toch, is er in die drukte tijd te maken voor groepsbezoeken.

Hoeveel tijd kost een groepsbezoek?

Het gevoel niet goed genoeg tijd te hebben om groepsbezoeken af te leggen, zit deels in het idee dat je voor groepsbezoeken veel tijd nodig hebt. Daardoor voelt het ook regelmatig alsof je die tijd niet hebt.
Niet elk groepsbezoek kost evenveel tijd. Wil je bij alle collega’s een hele les zien, dan ben je meer tijd kwijt dan wanneer je zomaar even binnenstapt. Groepsbezoeken komen in verschillende soorten, waardoor je, afhankelijk van de ruimte in jouw agenda kan kiezen welk groepsbezoek je aflegt. Door je hier bewust van te zijn en vaker te kiezen voor een korter bezoekje, merk je dat ook in drukke weken ruimte is voor een vorm van groepsbezoek.  Die ervaring zorgt er voor dat je vaker toch de stap zet, een klas in.

Maak klassenbezoeken belangrijk

Zorg dat binnen jouw team groepsbezoeken belangrijk gevonden worden. Groepsbezoeken zijn immers geen taak waar alleen jij, als IB-er of KC-er wat aan hebt. Door in klassen te zijn, zie je wat er binnen de school speelt, zodat je die informatie kan gebruiken in teamoverleggen of studiedagen. Je kan je collega’s van directe feedback voorzien, zoadt zij groeien in hun professionele handelen. Je kan je collega’s beter ondersteunen in groeps- of leerlingbesprekingen, omdat je weet hoe het er aan toe gaan in hun klas. Bespreek daarom met het team hoe jullie samen gaan zorgen dat jij vaker de klassen in kan. Door van groepsbezoeken een teaminspanning te maken, kunnen jullie er ook samen voor zorgen dat er in jouw agenda tijd ontstaat. Misschien richten jullie bepaalde procedures anders in, zodat jij hier minder tijd aan kwijt bent. Misschien kunnen collega’s bepaalde taken of acties op zich nemen. De tijd die je zo vrijspeelt, zet je in om vaker de klassen in te gaan.

Zet groepsbezoeken op de planning

Hebben jullie eenmaal besloten dat groepsbezoeken een belangrijk onderdeel van jullie aanpak zijn, dan is het zaak om ze daadwerkelijk in te plannen.
Langere bezoeken, zoals bijvoorbeeld een lesobservatie, zet je op je jaarplanning. Dit doe je in periodes waar tijd en ruimte in jouw agenda is. Oktober, november, maart, april en mei zijn over het algemeen maanden waarin je prima tijd kan vinden voor dit type groepsbezoek.
Kortere bezoeken, zoals bijvoorbeeld een flitsbezoek, plan je direct in jouw agenda. Op die manier plan je minder makkelijk iets anders in. (en collega’s zullen minder snel een afspraak voorstellen, als ze zien dat er al iets in jouw agenda staat).

Begin de dag in een klas

Blijkt het lastig om gedurende de dag een moment te vinden om de klassen in te gaan? Begin dan elke werkdag eens in een klas. Wat er verder nog gebeurt, hoeveel werk je nog te doen hebt, jij bent die dag in een klas geweest.  Je ziet hoe leerlingen hun dag starten, wat ook nog eens hele waardevolle informatie kan geven. Tegelijkertijd zie je hoe collega’s hun dag met de leerlingen beginnen.  Iets wat je op geen enkel ander moment op de dag zult zien.

Rondje lopen= rondje klas

Gelukkig mag je je kantoor ook af en toe uit om een kopje koffie of thee te halen. Omdat je toch al even weg bent van je laptop, is het heel makkelijk om dat rondje ietsje langer te maken en even een klas in te stappen.
En ook hier passen flitsbezoeken perfect.

Ruimte maken= keuzes maken

Als je het blijft doen, zoals je het nu doet, zal er nooit ruimte ontstaan voor meer groepsbezoeken. Dat betekent dus dat je actief ruimte moet maken. Met de tips hierboven zorg je, samen met je team, voor meer ruimte. Maar nog steeds blijven je dagen druk en vol met mogelijke taken. Kiezen welke taken je per dag gaat doen dus. Wat is er vandaag echt belangrijk? Want als je alles belangrijk maakt, is uiteindelijk niks meer belangrijk. Al snel heb je het gevoel dat je alleen maar brandjes aan het blussen bent. Keuzes maken in wat je oppakt, zorgt voor meer rust in je werkdag.
Maar hoe maak je een weloverwogen keuze welke taken je gaat oppakken, als je het heel lastig vindt om te bepalen welke taken prioriteit hebben? Daar gebruik je de prioriteitenmatrix voor: een handig hulpmiddel om te bepalen welke taken bovenaan jouw lijstje zouden moeten staan. Wil jij de prioriteitenmatrix ontvangen, laat dan hieronder jouw gegevens achter.

 

Snel zien welke taken jij vandaag echt moet oppakken?
Ontvang de gratis Groei-prioriteitenmatrix.
Laat je gegevens hieronder achter

Ik houd zelf ook niet van spam.

Scroll naar boven