Voor je het weet zijn ze weer om: die heerlijke weken zomervakantie.
Heb je het werk los kunnen laten? Lekker tot rust komen en alle tijd nemen voor de dingen die je zo fijn vindt om te doen?
Zelf ga ik in die opstartweek altijd met een dubbel gevoel weer naar school. Zalig om weer aan het werk te mogen, bij te praten met collega’s en alles klaar te maken voor de leerlingen. Jammer dat het kabbelende tempo weer flink omhoog moet.
Die eerste schoolweken, waarin het schooljaar nog zo vers is, en het lijkt alsof het schooljaar nog oneindig duurt, gebruik ik optimaal.
Want, heel afgezaagd, een goed begin is het halve werk. Ik geef je in deze blog een paar handige tips voor die eerste weken, zodat je dat rustige gevoel van de vakantie nog even vast kan houden.
Scherpstellen: gemaakte afspraken helder
Of je de opbrengstvergadering nou voor de vakantie deed of in deze opstartweek, de afspraken die je met je team maakte, wil je weer even scherp hebben. Even de neuzen dezelfde kant op en opfrissen wat er nieuw is. Dat kan je doen door een mailtje te sturen met daarin de afspraken of door tijdens een gemeenschappelijk moment een aantal zaken aan te stippen.
Leuker is om er een actievere werkvorm voor te kiezen. Petje op, petje af. Tweepraat. Ren je rot. Kies iets dat bij jouw team past.
Zet de lijn door
Het laatste wat je wil is dat al het harde werk van vorig jaar stil komt te liggen. Pak je overzicht dat je vlak voor de vakantie maakte en ga direct aan de slag met de gemaakte afspraken. Mail ouders om te laten weten dat je de afspraak die jullie vorig jaar maakten, niet bent vergeten.
Schrijf de plandelen van de OPP’s, waar je voor de zomervakantie de ontwikkelingsdelen al van schreef, zodat de begeleiding van deze leerlingen zo snel mogelijk kan beginnen. Of jij dit alleen doet of samen met de leerkracht, ligt natuurlijk aan de afspraken bij jullie op school.
Als intern begeleider heb je natuurlijk het beste overzicht van leerlingen met extra zorg. Hoewel deze zijn overgedragen, wil je bij al deze leerlingen even in de klas geweest zijn. Zijn ze lekker begonnen en lukt het de leerkracht om de ondersteuning die nodig is, ook te bieden
Sta op en wandel de klassen in
Die eerste weken wil je veel in klassen zijn. Onder schooltijd om sfeer te proeven of misschien al wel gericht te observeren. Na schooltijd om leerkrachten te helpen met opstarten.
Veel leerkrachten gebruiken die eerste weken graag om hun klas te leren kennen. Snap ik, vond ik ook erg fijn. Die eerste periode is vaak op sociaal vlak nog relatief rustig, waardoor er niks aan de hand lijkt. Jij kent je pappenheimers. Daarom zijn informele gesprekken een goede manier om even te polsen bij je collega’s wat er al lekker loopt en in hoeverre zij de onderwijsbehoeften van die ene leerling, die wat meer nodig heeft, helder hebben.
Gebruik die Gouden weken
Die eerste weken noemen ze met een reden de “Gouden weken”. Want in die eerste periode bepaalt elke klas opnieuw hoe zij dit schooljaar met elkaar om zullen gaan. De regels, geschreven en ongeschreven, van vorig jaar staan ter discussie. Dat begint met een periode de kat uit de boom kijken, maar zonder dat het zichtbaar is, gebeurt er enorm veel in elke groep.
Zorg dat je collega’s met voldoende kennis en activiteiten die eerste weken tegemoet treden.
Want door in die eerste weken de juiste activiteiten te doen en passend leerkrachtgedrag te laten zien, is de kans groter dat die groep ook dit jaar weer een fijne groep wordt.
Heb je het zelf niet meer helemaal scherp of lijkt het je zinvol dat jouw team meer informatie krijgt: Kijk eens naar de gratis Gouden-wekenplanner van Céline Traint.
Wat staat er op de jaarplanning?
Niks werkt zo lekker als de zekerheid dat je aan alles gedacht hebt. Dat voorkomt dat je op het laatste moment toch ineens van alles moet regelen.
Maak daarom een jaarplanning die past, maar waarop ook alle relevante zaken rondom leerlingzorg staan. Nog geen jaarplanning of op zoek naar een voorbeeld? Download de ingevulde jaarplanning van Groei hieronder.