Hellup, ik moet KC-er worden
“Oh nee, ik heb net een beetje het gevoel te weten wat ik moet doen als IB-er. En nu moet ik kwaliteitscoördinator worden van mijn bestuur.” Ik spreek nog regelmatig af met oud collega’s, die net als ik intern begeleider zijn. In dit geval met Nyncke, voor een lekker kopje koffie op een terras in Amsterdam. We boffen, want het is een prachtige dag.
Natuurlijk komt het werk ook altijd langs in onze gesprekken. De leuke kanten en de successen, maar ook zeker de frustraties en moeilijkheden. Juist omdat we hetzelfde beroep hebben, praat dat heel makkelijk. Alleen toen ze uitsprak dat ze zich zo’n zorgen maakte om haar positie, begreep ik haar echt niet.
Misschien herken je je in de uitspraak van Nyncke. Zie je de verandering van IB naar KC met zorgen tegemoet. Of herken je je misschien meer in mijn reactie. In deze blog vertel ik je over de ontwikkeling van ons vak naar kwaliteitscoördinator en vooral waarom ik me geen zorgen maak.
En waarom ik vind dat jij je ook geen zorgen hoeft te maken.
In beweging
Ons vak is eigenlijk vanaf de start volop in beweging. Door de jaren heen is de invulling van onze werkzaamheden constant veranderd. In een rap tempo, want pas vanaf het begin van de jaren ’80 bestaat de functie. Bij elke wijziging in taken, bleek die verandering voor de zittende IB-ers prima te doen. Niet zo gek, want we zijn gewend om ons flexibel op te stellen, mee te bewegen naar wat de situatie vraagt en om ons verder te professionaliseren.
Jij ook.
Daarom heb ik er ook alle vertrouwen in dat een nieuw takenpakket ook nu weer geweldig opgepakt gaat worden door alle IB-ers.
Waarom een andere rol?
Hoewel de inhoud van ons werk steeds veranderde, bleef de naam hetzelfde.
We bleven intern begeleiders en deden dat wat we goed konden. Omdat de invulling van ons werk inmiddels veel breder is, hoort daar een andere naam bij. We hebben namelijk steeds vaker een coördinerende rol in de school en zijn ook steeds vaker bezig met de hele schoolorganisatie. Vandaar een andere naam. Maar vraagt deze nieuwe functie echt andere vaardigheden?
Dat zal wel, aangezien de ene na de andere opleiding en cursus oppopt die je opleidt tot kwaliteitscoördinator.
Snel aanmelden dus. Of misschien nog even wachten. Lees verder om erachter te komen of die intensieve opleiding echt noodzakelijk is.
Verschillende petten vs verschillende rollen
De grootste reden dat ik me geen zorgen maak, is de omschrijving van de functie kwaliteitscoördinator. Want, als je goed leest, zul je zien dat je het overgrote deel nu al doet.
Sterker nog; ik doe mijn werk vanaf het allereerste begin al zoals nu omschreven is als de rol van een kwaliteitscoördinator.
Als KC-er heb je 3 domeinen waarbinnen je je taken uitvoert.
Leercoördinator: je ondersteunt je team bij het ontwikkelen van onderwijs dat aansluit bij jullie leerlingen. Het accent binnen dit domein ligt vooral in de professionele ontwikkeling van je team en een houding van nieuwsgierigheid naar doen wat werkt. Als IB-er doe je dit natuurlijk ook. Je stelt kritische vragen, gaat kijken in klassen en maakt expliciet wat werkt. Het grootste verschil hier zit ‘m in dat toegewerkt wordt naar meer regie bij het team.
Trendanalist: Vanuit een continu proces stuur je het onderwijsproces bij op basis van data. Je ondersteunt collega’s bij het maken van analyses van de opbrengsten. Ook dit doe je nu al. Samen met je collega’s analyseer je data in de vorm van observaties en toetsen om te bepalen welke interventies het beste passen. Jij bent de vraagbaak als het gaat om het betekenisvol maken van cijfers. Daarbij was jouw doel ook altijd al de vaardigheden van je team op dit vlak versterken.
Ook hier veel hetzelfde, maar in net een ander jasje.
Zorgregisseur: Je verbindt, je pluist uit en zorgt dat die ene leerling ook de begeleiding krijgt die nodig is. Zowel in de klas als daarbuiten. Samen met leerkracht maak je een plan, waarbij je uitgaat van talenten en onderwijsbehoeften. Je zou zeggen: dat komt uit de omschrijving van de IB-er. Niks is minder waar, ook dit valt onder een van de domeinen van de kwaliteitscoördinator.
Kansen
Net zoals nu heb je een uiteenlopend takenpakket als IB-er. En net zoals nu zul je in een groot deel van die taken enorm goed zijn. Er zullen ook taken blijven die je meer moeite kosten.
Hoewel de omscholingsmogelijkheden van IB-er naar KC-er je om je oren vliegen, zul je ook merken dat er heel veel overlap zit in je huidige werkzaamheden en het takenpakket van een KC-er.
De werkwijze vanuit de visie zoals omschreven bij de kwaliteitscoördinator biedt ook kansen. Nu heb je vaak een aantal groepen, zo niet de hele school, onder je hoede. Je vervult alle taken voor de leerkrachten, leerlingen en de school. Ongeacht of je voorkeur hebt voor bepaalde taken. Werk je met meerdere IB-ers samen, dan hebben deze dezelfde taken alleen voor andere groepen.
Werken vanuit de visie van een KC-er betekent dat je de domeinen kan verdelen. Voel jij je expert in trendanalist, dan pak jij die op voor de hele school, terwijl je collega zich veel meer geroepen voelt als leercoördinator.
Bepaal voor jezelf vooral wat er écht verandert voor jou. Hoe deed je je werk nu en waar zit de wijziging? Vraagt die nieuwe werkwijze een hele nascholing of volstaat een korte cursus waarbij je onderdelen versterkt.
Heb je vooral behoefte aan praktische begeleiding, kijk dan eens of IB, Sterk van Start wat voor je is.