De laatste weken van het schooljaar staan natuurlijk in het teken van afsluiten. Terugkijken op het jaar, die mooie momenten nog een keer beleven.
Ook voor mij breken de laatste weken van het schooljaar aan. Voor mijn vakantie begint, blik ik met je terug op de mooiste tips die ik afgelopen jaar met je deelde.
De 10 toppers van dit schooljaar
Van alle tips die ik deelde dit schooljaar, waren dit de tips die het meest bekeken en opgeslagen werden. Wil je het bericht bij de tip helemaal lezen? Klik dan op de kopjes en je komt direct bij de oorspronkelijke (Insta)post. Leuk als je dan een like of een berichtje achterlaat.
Zo lukt het wel om de klassen in te gaan
Begin je dag met een groepsbezoek, wat er ook gebeurt, dat groepsbezoek is gelukt. Zet ze op de jaarplanning en in je agenda, zo maak je er een afspraak met jezelf mee en plan je er minder snel iets overheen. Deel je wens met je team, vertel daarbij hoe het komt het dat nu niet altijd lukt. Leg flitsbezoeken af, zo bezoek je in korte tijd een paar groepen. Lees ook deze blog over flitsbezoeken.
Neem een goudvis
Een van mijn favoriete werkvormen om lastige onderwerpen te bespreken, is de vissenkommethode. Maak een binnen- en buitenkring. De binnenkring praat inhoudelijk over de vraag of kwestie, terwijl de buitenkring observeert wat er gebeurt tijdens het gesprek. De buitenkring zorgt ook dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt.
Waar komt dat verschil vandaan?
Er bestaan 2 overzichten met gewenste groei. Een voor de individuele leerling en een voor een groep. Dit komt doordat groepen zich anders gedragen dan individuen. In een groep zitten altijd leerlingen die meer dan gemiddeld groeien, maar ook die minder groeien. Zorg daarom altijd dat je de juiste tabel hebt, wanneer je data bekijkt.
PDCA
Elke letter in de Demmingcirkel, staat voor een fase in de cyclus.
In het bericht van januari lichtte ik de C van de Checkfase uit. In deze fase bepaal je of de interventies succesvol waren.
Bij deze post schreef ik een blog met tips voor een succesvolle toetsperiode.
Accepteer dat…
Wanneer je onderwijsbehoeften opstelt, ben je vooral gewend om te beginnen met “Heeft baat bij…”of “Deze leerling heeft …. nodig”.
Tijdens een van de cursussen die ik volgde kwam daar nieuwe zin bij.
“Accepteer dat…”, want soms heeft een leerling het meest aan accepteren dat bepaalde onderdelen lastig blijven.
Zo kom je van je overvolle agenda af:
Een van de beste tips die ik zelf nog steeds toepas, is voldoende tijd inplannen. Wanneer ik een gesprek, overleg of observatie in mijn agenda zet, reserveer ik ook direct tijd voor de voorbereiding én minimaal een half uur voor de uitwerking.
3 signalen die je niet wil missen
Als je, voor een individu, groep of de hele school, wil bepalen of het aanbod goed aansluit bij wat je leerlingen nodig hebben.
Het behalen van de doelen op de methodetoetsen, geeft aan of de instructie en verwerking passend zijn.
Het welbevinden van de leerling is een tweede indicator dat de leerling zich prettig voelt bij wat je aanbiedt.
Een laatste signaal is voldoende groei op niet-methodetoetsen. Daarmee kun je in grote lijnen bekijken of de aangeboden lesstof ook voldoende geautomatiseerd is.
Werk jij al met KPI’s?
Door in de planfase van een verbetertraject te bedenken wanneer je tevreden bent, is het veel makkelijker om tijdens de checkfase te bepalen of de interventie succesvol was. Het gebruik van KPI’s maakt dit een stuk fijner werken.
Neem je de juiste toets af?
Je kan pas echt wat met de uitslag van een toets, als je weet dat de leerling de juiste toets maakte. Elke toets omvat een breed deel van de leerlijn. Maar om te kunnen laten zien, wat je kan, is het belangrijk dat de vragen in die toets aansluiten bij het stukje van de leerlijn waar je als leerling op dat moment zit. Zodra de behaalde dle meer dan 10 maanden afwijkt van de dl die hoort bij de toets, was de toets niet passend.
Sterk onderwijs begint bij…..
een sterk aanbod op schoolniveau. Door te onderzoeken wat de grootste groep van jullie leerlingen nodig hebben, lukt het om dit in jullie dagelijkse handelen op te nemen. Vanaf daar heb je een goed beginpunt voor een aanvullend aanbod voor leerlingen die net wat meer nodig hebben.
Een sterk aanbod werk je uit op 5 vlakken: leerstof, lestijd, lesmateriaal, leerkrachthandelen en leeromgeving.